کنکور کمپانی

برنامه‌ریزی و مشاوره کنکور

مرحله اول
یه شماره تماس برامون بذاری در اسرع وقت کارشناسان ما تماس میگیرن و به صورت رایگان مشاوره میگیری!
برو بعدی بیشتر میگم
مرحله دوم
جلسه اول رو مشاوره رایگان دریافت کن و با کنکور کمپانی آشنا شو !
یه دونه دیگه برو بعدی
Previous slide
Next slide

روش حفظ کردن سریع مطالب

شاید شما هم کسایی رو دیدین که مطالب رو بدون دردسر حفظ میکنن. شعر ها رو یادشون نمیره. یا از خودتون پرسیدین چرا بعضیا انقدر خوب تاریخ تولد یادشون میمونه. چرا بعضی بچه ها سریع تر از بقیه یادمیگیرن

این مقاله در مورد یه تحقیق علمی هست که توسط برندا کیرشهوف(Brenda Kirchhoff) توی آزمایشگاه دانشگاه واشینگتون انجام شده

برندا کیرشهوف

هدف اصلی تحقیق این بود که ببینن کدوم استراتژی یادگیری باعث میشه که کارایی حافظه بیشتر بشه
آزمایش هم به این صورت بود که به 29 فرد راست دست که از لحاظ ذهنی سالم بودند یسری تصویر دوتایی دادند و ازشون خواستند که اونها رو به خاطر بسپرند. مثلا تصویر یه بوقلمون که روی یک اسب نشسته یا تصویر یک موز که پشت یه کامیون قرار گرفته.

آزمایش فرعی

یه آزمایش هم قبل این آزمایش انجام داده بودن که نشون میداد آدم ها برای حفظ کردن مطالب از 4 استراتژی متفاوت استفاده میکنن.

  1. استراتژی بازرسی دیداری: یعنی تصویر تک تک مفاهیم رو داخل ذهنمون بسازیم و سعی کنیم نگهشون داریم. مثلا تو مثال موز و کامیون بیایم موز روی کامیون رو توی ذهنمون تصور کنیم
  2. داستان سازی کلامی: یعنی مفاهیم رو تبدیل به کلمه کنیم و باهاشون یه جمله یا داستان بسازیم. مثلا بیایم با موز و ککامیون یه جمله بسازیم. موز در کامیون بار موز دارد!
  3. تصویر سازی ذهنی: یعنی مفاهیم رو تیدیل به تصاویری کنیم که باهم دیگه تعامل دارن. مثل یکی کارتون انیمیشنی. مثلا فرض کنیم که یه موز بزرگ دست و پا در اورده و میره پشت کامیون سوار میشه!
  4. استفاده از اطلاعات قبلی: یعنی مفاهیم رو با خاطرات قبلی مون پیوند بدیم. مثلا شوهر عمه من روی کامیون کار میکنه. هفته پیش تصادف کرده، بار موزش هم ریخته روی زمین
مثالی از تکنیک حفظ مردن مطالب
استفاده از روش تصویر سازی ذهنی برای حفظ کردن مطالب

نتیجه آزمایش


وقتی نتایج رو بررسی کردن دیدن که کسایی که از دو استراتژی اول یعنی بازرسی دیداری و داستان سازی کلامی استفاده کردن حافظه بهتری نسبت با کسایی داشتن ازین دوتا استراتژی استفاده نمیکردند.

تحلیل MRI عملکردی

علاوه بر تحلیل هایی که گفته شد محققان تصویر MRI مغز افراد رو هنگام یادگیری موارد آزمایش بررسی کردن

تصویر mri عملکردی

افرادی که از یادگیری کلامی استفاده میکردند(همون داستان سازی)، مغزشون توی نواحی چپ و قدامی فعالیت بیشتری داشت. این بخش از مغز نقش مهمی هنگام تفکر درباره کلمات داره.
افرادی که از تصویر سازی بیشتر استفاده میکردند، مغزشون بیشتر در نواحی چپ و عقبی فعالیت بیشتری رو نشون میداد. کاربرد این قسمت از مغز بیشتر دیدن اشیا و بازیابی مطالب هست

فایل PDF مطالب بالا: حافظه قوی تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الآن با یک مشاور رتبه برتر تماس بگیر!

دسته بندی مطالب

مطالب مرتبط